atidarymasKas? Kur? Kada? Šių metų balandžio 11-ą dieną VDU „Rasos“ gimnazijoje vyko Respublikinė bendrojo ugdymo mokyklų 9-12 (gimnazijų I-IV) klasių mokinių konferencija „Šiuolaikinės technologijos: padeda ar trukdo mokytis?“ Konferencija rengta kartu su VDU ir Kauno pedagogų kvalifikacijos centru.

Mokiniams pranešimus rengti padėjo ir darbą sekcijose moderavo VDU komunikacijos katedros studentai. Konferencijos atidaryme buvo parodytas gimnazijos dramos studijos „DŽ“ (vadovė Reda Vaivadaitė) etiudas „Dėmesio, atakon!“, kuriame atskleista pagrindinė technologijų naudojimo problema: kas ką atakuoja? Svečius ir dalyvius pasveikino gimnazijos direktorius Artūras Sakalauskas ir VDU viešosios komunikacijos katedros vedėja, profesorė daktarė Kristina Jūraitė. Profesorė priminė maršalo Makluhano, Kanados mokslininko, mintį, kad visi esame kosminio laivo įgulos nariai, o technologijos reikalauja atsakomybės – kaip mano veiksmai paveiks kitų gyvenimą.

 

Statistika. Iš viso konferencijoje užsiregistravo 137 dalyviai, 79 mokiniai, 53 pedagogai, 19 studentų. Parengta 50 moksleivių pranešimų, kuriems vadovavo 38 mokytojai.

profTemų įvairovė. Darbas vyko septyniose sekcijose: lietuvių ir anglų kalbų, gamtos ir geografijos mokslų, tiksliųjų mokslų, socialinių mokslų. Pranešimai aprėpė daugybę temų: nuo „Apps we can‘t live without“ („Programėlės, be kurių negalime gyventi“), „Kaip skaitmeninė biblioteka padeda mokytis“, „Grafinis lygčių ir nelygybių sprendimas naudojant informacines technologijas“, „Šiuolaikinių medijų įtaka žmogaus tapatumui“, „Ar technologijos padeda išspręsti savitarpio problemas?“, Informacinių technologijų vartojimo ir dėmesio trukmės koreliacija“ ir kt.


Pranešėjų kompetencija.
Akivaizdu, kad moksleiviai puikiai išmano šiuolaikines technologijas, naudojasi jų teikiamomis galimybėmis mokydamiesi, dalinasi savo patirtimi, sugeba demonstruoti įvairių programų siūlomus įrankius, kurie palengvina ne tik surasti informaciją, bet ir atlikti sudėtingas užduotis, pasitikrinti žinias, ištaisyti klaidas. Mokinių atlikti statistiniai tyrimai įrodė, kad mokiniai nenori būti „įlindę į sąsiuvinius“, todėl mokydamiesi mieliau renkasi Google.com, Youtube.com, egzaminatorius.lt, klase.eduka.lt, kahoot.com internetines svetaines. Moksleivių tikslas – pakeisti mokytojų požiūrį į informacines technologijas ir jų naudojimą pamokose.

tezesĮvardinti privalumai ir iškeltos problemos. Visi pranešėjai teigė, kad šiuolaikinės technologijos yra puikus įrankis bendrauti, mokytis, pramogauti. IT – kelias į ateitį, suteikiantis galimybes, pokyčius ir įvairovę; įgalina atlikti tai, ko realiame gyvenime atlikti neįmanoma: virtualaus pasaulio erdvė neaprėpiama; IT treniruoja, ugdo gebėjimus realaus pasaulio veikloms. Tačiau pripažinta, IT – įrankis, kuris gali ir kurti, ir griauti, naikinti gebėjimą perteikti informaciją realiame pasaulyje. Priminta Alberto Einšteino mintis, kad mūsų technologijos gerokai pralenkė mūsų žmoniją. Susiduriame su žmonijos robotėjimo problema, dvasingumo praradimu, atpratimu bendrauti realiame gyvenime.

Išvados. Žmogus valdo technologijas: tik nuo jo priklauso, ar privalumai nusvers trūkumus. Ugdyti reikėtų žmogų ir jo kritinį mąstymą, gebėjimą atsirinkti.

 

Kas keisis? Požiūris į šiuolaikines technologijas: motyvacija mokytis naudojantis teikiamais įrankiais ir jų galimybėmis. Mokiniai supras pavojus, kylančius internetinėje erdvėje, ir mokysis atsakingai pasirinkti informaciją. Pasikeis pamokos vedimo metodika: tikslingai bus naudojami IT įrankiai, tobulinami IT naudojimosi įgūdžiai, ugdomas kritinis mąstymas.

Pasiūlymai. Į dalyvio anketos klausimus atsakė 66 moksleiviai, kurie įrodė, kad šiandienos jaunuoliai yra sąmoningi ir brandūs, besidomintys visuomenės gyvenimo ir mokslo aktualijomis. Į klausimą, kokią temą pasiūlytų kitų metų konferencijai, atsakė 52 moksleiviai. 19-ai rūpi globalizacijos, gamtosaugos, politikos problemos, kurias galima apibendrinti tema „Kaip įmanoma išsaugoti mūsų planetą ateities kartoms?“, 14-ai – mokymosi ir karjeros galimybės, 8-iems – meno, sporto ir laisvalaikio problemos, 8-iems – patiriamo streso ir psichinės sveikatos klausimai, 4-iems – kaip sugrąžinti knygas į mūsų gyvenimą.

 
Konferencija atskleidė temos aktualumą ir nevienareikšmiškumą, parodė moksleivių suinteresuotumą ir kompetenciją.

 Rita Rakauskaitė, Vytauto Didžiojo universiteto „Rasos“ gimnazijos

                     lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja metodininkė

 

 

 

Additional information